Sprawdzenie przebiegu auta sprowadzonego z Niemiec jest możliwe na kilka sposobów przedstawionych poniżej.
Dzięki naszemu poradnikowi dowiesz się jak sprawdzić stan techniczny, prawny nie wychodząc z domu.
Dowiesz się jakie dokumenty będą Ci potrzebne do rejestracji samochodu z Niemiec.
Udostępnimy Ci wzór umowy zakupu przygotowany przez eksperta moto-zakup.
Dowiesz się jak bezpiecznie wrócić autem kupionym, niezarejestrowanym w Polsce.
1. Książka serwisowa auta z Niemiec
2. Przegląd techniczny TUV/Dekra
3. VIN raport – ekspertów moto-zakup.pl
4. Elektroniczna historia serwisowa – konkretnej marki pojazdu
5. Informacja z dekoderów internetowych
6. Bezpośredni kontakt z Niemieckim byłym właścicielem pojazdu
7. Wizyta eksperta moto-zakup.pl – sprawdzenie auta pod względem: wizualnym, technicznym, prawnym, wiarygodności przebiegu.
8. Dokumenty potrzebne do rejestracji auta sprowadzonego z Niemiec.
9. Rodzaj umowy, faktury – wzór.
10. Powrót/jazda autem sprowadzonym z Niemiec.
11. Tłumaczenia niemieckiego dowodu rejestracyjnego
|
|
1.Książka serwisowa
1.Sprawdzamy poprawność numeru VIN zapisanego w książce
2.Sprawdzamy czy dealer który wydał auto jako nowy pojazd rzeczywiście istnieje wyszukiwarka
3.Weryfikujemy serwisy które przeprowadzały przeglądy auta – sprawdzamy czy serwisy rzeczywiście istnieją. Możemy podjąć próbę mailowego nawiązania kontaktu z serwisem lub wykorzystując (pakiet info DE). Szukając serwisu ponownie korzystamy z
4.Mając dowód rejestracyjny do auta tzw. mały Brief lub duży Brief – sprawdzamy w jakiej odległości od serwisu przeprowadzającego przegląd mieszkał właściciel pojazdu.
5.Sprawdzamy czy charakter pisma nie jest podobny mimo tego iż auto było serwisowane w innych ASO.
6. Na ostatniej stronie książki serwisowej sprawdzamy gdzie została wydrukowana, z pewnością nie mogą być to Chiny.
7. W przypadku kilkuletniego auta książka serwisowa powinna nosić ślady użytkowania, pieczątki powinny być lekko wyblakłe.
8. Data wydania – wydrukowania książki powinna być taka sama lub starsza jak data produkcji samochodu.
9. Sprawdzamy procedury serwisowe – np. co ile był wymieniany olej, rozrząd itp. (czasami tutaj można przyłapać fałszerza np. serwis longlife co 15 tys. km –niepoprawny interwał czasowy)
PLUSY: szybkość weryfikacji, brak konieczności oględzin pojazdu, w przypadku nowych aut brak możliwości nie posiadania książki (jej brak daje do myślenia)
MINUSY: mało precyzyjne źródło potwierdzające przebieg, starsze auta nie są z reguły serwisowane w ASO marki, duże prawdopodobieństwo sfałszowania dokumentu, nie wszystkie serwisy auta są wpisywane, w niektórych markach pojazdów odchodzi się od prowadzenia książek na rzecz historii elektronicznej
|
|
2.Przegląd techniczny TUV/Dekra
W przypadku zakupu aut w wieku do 3 lat – przegląd ten nie został jeszcze wykonany. Pierwszy przegląd następuje po 3 latach od rejestracji nowego samochodu, kolejne przeglądy mają miejsce co dwa lata. Dokument jest wystawiony na właściciela pojazdu – mamy zatem dane właściciela (pakiet info-tel DE) potwierdzenie sprawności technicznej pojazdu oraz przebieg pojazdu zapisany na dzień przeglądu.
WAŻNE: aktualnie tablice zjazdowe – okresowe (5 dni) z żółtym paskiem z datą ważności tablic wydawane są tylko w przypadku kiedy TUV jest aktualny i został okazany w wydziale komunikacji który wydawał tablice, świeżo wydany TUV nie stanowi dokumentu uwierzytelniającego przebieg ponieważ auto mogło być narażone na działanie nieuczciwych sprzedawców którzy to podczas sprzedaży/zakupu auta skorygowali licznik następnie wykonując badanie techniczne.
Najbardziej wiarygodnym przeglądem technicznym TUV uwiarygodniającym przebieg jest dokument wydany np. na rok przed sprzedażą auta, wydany na ostatniego właściciela auta z dowodu rejestracyjnego (małego lub dużego Brief’a).
Kończący się TUV oraz sprzedaż auta może być powodem słabego stanu technicznego samochodu. Częsty powód sprzedaży auta używanego w Niemczech. Auto bardziej opłaca się sprzedać niż naprawiać do tego aby przeszło kolejne badanie techniczne.
PLUSY: szybkość weryfikacji, brak konieczności oględzin pojazdu, dokument wymagany przy wydaniu tablic zjazdowych, dokument potwierdzający również dobry stan techniczny pojazdu, niezbędny do poruszania się autem w Niemczech, mała szansa na fałszerstwo dokumentu
MINUSY: auta do 3 lat nie będą posiadały dokumentu, w przypadku sprowadzenia auta na lawecie sprzedający może stwierdzić że TUV do samochodu nie został dołączony, przez okres 2 lat przebieg auta mógłby się znacząco zmienić
|
|
3.VIN raport – ekspertów moto-zakup.pl
Ekspert moto-zakup.pl przygotuje dla Ciebie indywidualny raport dotyczący nadesłanego numeru VIN. Znaleźć w nim można informacje o: danych technicznych, dacie produkcji, odnotowanych przebiegach, informacje o szkodach pojazdu.
Informację jakie dane posiadamy o interesującym Cię aucie dostaniesz całkowicie bezpłatnie.
Ceny pełnych raportów: od 19 zł do 99 zł.
Sprawdź co mamy na temat interesującego Cię samochodu.
PLUSY: brak konieczności oględzin pojazdu, w 100% rzetelne informacje przygotowane przez profesjonalistów
MINUSY: problematyczna weryfikacja aut starszych niż 10 lat
|
|
4.Elektroniczna historia serwisowa – konkretnej marki pojazdu
Warto zadbać o pełny wyciąg historii serwisowej – zdarzają się przypadki że ostatni przegląd jest wykonany do tzw. uwiarygodnienia przebiegu samochodu. Wykonywana jest korekta licznika i wizyta w ASO np. związana z wymianą wycieraczki. Innym przypadkiem jest brak serwisowania auta w ASO np. przez 5 lat i nagła wizyta na wymianie żarówki w celu uwiarygodnienia przebiegu. Takie sytuacje mają również miejsce u naszych zachodnich sąsiadów dlatego ważne jest możliwe wnikliwe sprawdzenie przebiegu historii oraz porównanie jej np. z książką serwisową lub przeglądem technicznym TUV. Tutaj również odsyłamy do raportu VIN przygotowanego przez eksperta moto-zakup.pl
PLUSY: brak konieczności oględzin pojazdu, pełna historia serwisowa potwierdza przebieg oraz stan techniczny auta, ciągłość historii daje 99% gwarancję realności przebiegu, mała szansa na fałszerstwo historii jeżeli historia jest pełna i ciągła
MINUSY: w przypadku starszych aut często brak historii serwisowej z ASO, duże prawdopodobieństwo próby fałszerstwa przebiegu przez wykonanie ostatniego przeglądu ze skorygowanym przebiegiem w aucie
|
|
5.Informacja z dekoderów internetowych
Obecnie często podejmowane są próby potwierdzenia przebiegu przez raporty elektroniczne. Raporty te obejmują najczęściej ogólne informacje techniczne o aucie, wyposażenie, przeszukują bazy aut kradzionych oraz podają odnotowany przebieg auta. Do raportów dodawane są często zdjęcia – łącznie ze zdjęciami licznika pojazdu. Wadą raportów jest brak informacji o przebiegu serwisowym pojazdu z ASO. Raporty posiadają odnotowane przebiegi aut w przypadku ich sprzedaży przez serwisy aukcyjne lub auto-handle gdzie w ogłoszeniu podany był VIN pojazdu.
Raporty te można kupić już od kilku do około 70 zł.
PLUSY: brak konieczności oględzin pojazdu, do weryfikacji wystarczy numer VIN auta, informacja bez względu na to czy auto było serwisowane w ASO marki, dodatkowe informacje o pojeździe znajdujące się w raporcie, znikoma możliwość fałszerstwa przebiegu, łatwość dostępu raportów
MINUSY: brak możliwość weryfikacji przebiegu serwisowego, możliwość weryfikacji przebiegu z reguły młodych aut które zostały wystawione przez serwisy aukcyjne lub w których ogłoszeniach został podany numer VIN, często zawyżone kwoty odszkodowań przyznanych na uszkodzony pojazd
|
|
6.Bezpośredni kontakt z Niemieckim byłym właścicielem pojazdu
Jednym z najpewniejszych sposobów potwierdzenia przebiegu oraz stanu technicznego – wypadkowości auta jest bezpośredni kontakt z niemieckim właścicielem pojazdu.
Posiadając kopię/zdjęcie:
małego lub dużego briefu
przeglądu technicznego TUV lub Dekra
Posiadamy dane firmy/właściciela pojazdu. Teraz ponownie używamy wyszukiwarki aby znaleźć dane kontaktowe właściciela. Możemy napisać maila do właściciela lub skorzystać z naszego (pakietu info DE) w celu telefonicznego ustalenie szczegółów dotyczących pojazdu którym jesteśmy zainteresowani. Możemy również skorzystać z mediów społecznościowych.
PLUSY: Jedno z najlepszych źródeł informacji dotyczących przebiegu, stanu oraz wypadkowości pojazdu. Niemcy chętnie udzielają takich informacji musimy tylko wzbudzić zaufanie – biegły język niemiecki ewentualnie angielski.
MINUSY: W przypadku osoby fizycznej często występują problemy z ustaleniem danych kontaktowych byłego właściciela: numer telefonu lub adres mail.
|
|
7.Wizyta eksperta moto-zakup.pl – sprawdzenie auta pod względem: wizualnym, technicznym, prawnym, wiarygodności przebiegu.
Chcąc sprawdzić przebieg, stan techniczny oraz prawny aut możesz wysłać w swoim imieniu naszego eksperta który wnikliwie sprawdzi auto. Zweryfikuję dokumentację samochodu, sprawdzi auto pod względem blacharsko-technicznym oraz wizualnym. Produktem końcowym naszej wizyty będzie obszerny raport techniczny czasami nawet 15 stron oraz pełna fotorelacja z oględzin.
Ekspert będzie mógł podłączyć komputer diagnostyczny do samochodu i sprawdzić zapisane przebiegi auta w modułach, odczytać błędy w sterownikach – przy jakim przebiegu się pojawiły.
Klienci korzystają z naszych raportów już od 2013 roku.
PLUSY: brak osobistej konieczności sprawdzania pojazdu, w 100% rzetelne informacje przygotowane przez profesjonalistów, uniknięcie kosztów związanych z zakupem słabego auta, w przypadku auta niekwalifikującego się do zakupu zaoszczędzony czas oraz pieniądze na podróż
MINUSY: niektórzy klienci narzekają na wysoką cenę naszej usługi – profesjonalna praca musi kosztować, lepiej zapłacić 300 zł za raport niż 30 000 zł za słabe auto
|
|
8.Dokumenty potrzebne do rejestracji auta sprowadzonego z Niemiec.
Kupując auto sprowadzone z Niemiec, niezarejestrowane w Polsce musimy dostać od sprzedającego:
1. Fahrzeugbrief – Teil I (niemiecki dowód rejestracyjny – rozmiar naszego dowodu rejstracyjnego, oryginał)
2. Fahrzeugbrief – Teil II (niemiecka karta pojazdu – rozmiar formatu A4, oryginał)
3. Tłumaczenia obu wyżej wymienionych dokumentów (pieczątka tłumacza przysięgłego).
4. Potwierdzenie zapłaty akcyzy. Wzór widoczny po lewej stronie.
5. Badanie techniczne wykonane w Polsce.
6. Faktura zakupu auta w Polsce. (zawszę proszę sprawdzać dane osoby która sprzedaje fizycznie auto a firmy która wystawia fakturę – czy są w jakiś sposób powiązane).
7. Ubezpieczenie auta w Polsce, nie gwarantuje ono pełnej ochrony ubezpieczeniowej ponieważ auto nie jest zarejestrowane w Polsce a jest wyrejestrowane w Niemczech. Jazda takim samochodem podczas kontroli policji kończy się najczęściej mandatem w wysokości 500 PLN oraz zakazem dalszej jazdy – wezwaniem lawety. Dokładniejsze informacje na ten temat będą opisane w dalszej części poradnika.
|
|
9.Rodzaj umowy, faktury – wzór.
W przypadku zakupu auta sprowadzonego z Niemiec wyróżniamy kilka sposobów jego nabycia pod względem prawnym:
1. Umowa zakupu na tzw. Niemca – Kaufvertrag (podpisując taką umowę poświadczamy że sami nabyliśmy auto od niemieckiego właściciela, że byliśmy w Niemczech i sami go kupiliśmy – jest to oczywiście nieprawda, sprzedający zdejmuje z siebie odpowiedzialność za wady samochodu, kupujący zgłaszając sprawę na policję lub do prokuratury sam poświadcza że popełnił przestępstwo podpisując umowę na zakup od niemieckiego właściciela którego nigdy nie widział, szczerze odradzamy taką formę zakupu pojazdu).
2. Umowa zakupu z polskim sprzedawcą – umowa zakupu / sprzedaży (podpisując taką umowę musimy koniecznie otrzymać dokument zakupu auta w Niemczech – musi być ciągłość umów aby wydział komunikacji zarejestrował nam auto, podpisując taką umowę szczególną uwagę musimy zwrócić na kwotę jaką sprzedawca wpisał na umowie, kolejnym zagrożeniem jest to że w przypadku takiej umowy na auto nie obowiązuje rękojmia, kupujący płaci 2% podatek od wzbogacenia)
3. Faktura marża – najczęściej wystawiana przez komisy oraz osoby zajmujące się autohandlem (w przypadku nowych aut 2-4 letnich należy zwrócić uwagę do kogo należało auto w Niemczech – problem niezapłaconego VAT’u opisany poniżej, pamiętajmy aby do faktury był dołączony załącznik gdzie wyszczególnimy ewentualne wady pojazdu oraz wpiszemy przebieg auta – pamiętajmy żeby nie wpisywać stanu licznika – stan licznika może być inny niż przebieg auta – z reguły stan jest niższy, posiadamy rękojmie na auto, pamiętajmy o sprawdzeniu kwoty na fakturze przed jej podpisaniem, kupujący nie płaci podatku)
4. Faktura VAT23% – wystawiana przez komisy i osoby zajmujące się autohandlem (faktura pozwalająca na zakup auta po firmie przez osobę fizyczną w Polsce, zakup jest wtedy w pełni bezpieczny – sprzedający sam płaci podatek VAT za samochód, pamiętajmy o załączniku do faktury, kupujący nie płaci podatku)
Po lewej stronie udostępniamy Wam wzór umowy dzięki której bezpiecznie możecie nabyć auta, możecie go również wykorzystać jako załącznik do faktury.
Uwaga: Często podczas naszej pracy obserwujemy nabywców pojazdów którzy działają pod presją, w stanie pełnego chaosu, oszołomienia – nie dajmy się ponieść emocjom – czytajmy co podpisujemy, z kim i na jaką kwotę.
|
|
10.Powrót/jazda autem sprowadzonym z Niemiec.
Powrót i jazda autem sprowadzonym/wyrejestrowanym w Niemczech wbrew zapewnieniem sprzedawcy może przysporzyć nam problemów. Jak sprawdzić czy autem możemy jechać zgodnie z przepisami mimo posiadanego ubezpieczenia:
1. W Fahrzeugbrief – Teil I (odpowiednik dowód rejestracyjny) tzw. mały brief na odwrocie sprawdzamy to czy auto zostało wyrejestrowane – datę wyrejestrowania. W 99,9% auto jest wyrejestrowane. Tłumaczenie gdzie znaleźć tą informację jest opisane po lewej stronie. Autem nigdzie nie zarejestrowanym nie możemy poruszać się po drogach – logiczne.
2. Sprawdzamy czy numer rejestracyjny (niemiecki) jest zgodny z dokumentami do auta – Teil I oraz II. Tłumaczenie po lewej stronie.
3. Sprawdzamy czy tablice rejestracyjne posiadają naklejki z badania technicznego. Jeżeli naklejek brak mamy w 100% do czynienia ze sfałszowanymi tablicami rejestracyjnymi, jeżeli naklejki są porównujemy czy badanie techniczne z naklejki jest zgodne z dokumentami. Zdarzają się przypadki fałszowania również naklejek wtedy wracamy do punktu 1 jeżeli auto jest wyrejestrowane nie można się nim zgodnie z prawem poruszać.
Co nam grozi za jazdę autem ze sfałszowanymi tablicami oraz wyrejestrowanym/niezarejestrowanym autem:
– mandat nałożony przez policję w wysokości 500 zł – zakaz dalszej jazdy
– w przypadku fałszywego ubezpieczenia lub jego braku grzywną 3500 zł na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego + wszelkie koszty odholowania oraz przechowywania auta
Zatem jakie są metody legalnego powrotu zakupionym autem:
– transport lawetą
– zakup auta, powrót do domu wraz z kompletem dokumentów, udanie się do właściwego wydziału komunikacji, rejestracja auta + prawidłowe ubezpieczenie auta, wyjazd do miejsca pozostawienia auta = legalny powrót na kołach samochodem (auto można zostawić zamknięte u sprzedawcy o ile wzbudził on nasze zaufanie)
|